ما انسان‌ها در طول زندگی خود، بارها با مسائل ثبتی رو به رو می‌شویم. در همان روزهای آغازین زندگی، نام و مشخصات شخصی ما باید ثبت شوند. دریافت شناسنامه جزو اولین خدمات ثبتی برای انسان‌هاست. بهتر است بگوییم، از اولین مباحث حقوقی که در آغاز زندگی پیش می‌آید، ثبت احوال است. همچنین، در طول زندگی خود در سنین مختلف به خدمات ثبتی گوناگونی نیاز داریم. همه این امور، توسط موسسات خدمات ثبتی انجام می‌شود. به علاوه، امروزه امور ثبتی در حوزه شرکت‌ها نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است. در این مطلب از مجموعه حقوقی آئین عدالت خاتم، قصد داریم در این مورد با شما صحبت کنیم. تا انتها با ما همراه باشید تا هر آنچه را که لازم است در این مورد بیاموزید.

کاربرد خدمات ثبتی، به بخش‌ها و بازه‌های مختلف سنی یا اجتماعی زندگی انسان‌ها مربوط می‌شود. گفتیم که در ابتدای زندگی، نام و مشخصات ما باید ثبت شود و این، از اولین خدمات ثبتی است که دریافت می‌کنیم. گاهی ممکن است برخی افراد برای تغییر نام اقدام کنند. در این زمان است که می‌توانید کاربرد خدمات ثبتی را ببینید. زمانی که نیازهای انسان بیشتر شد و نیاز به سرپناهی برای زندگی پیدا کرد، باید امور  ثبتی دیگری را انجام دهد. اقدام به امور ثبتی در خصوص ملک و املاک، جزء مهم‌ترین مسائلی است که باید درباره خدمات ثبتی بدانید. خدمات ثبتی که به حوزه ثبت اسناد و املاک مربوط می‌شوند، جزو بزرگ‌ترین بخش‌های این موضوع می‌باشند. اما نمی‌توان از اهمیت خدمات ثبتی در حوزه شرکت‌ها نیز غافل شد.

 

انواع خدمات ثبتی

در این قسمت، قصد داریم برخی از مهم‌ترین خدمات ثبتی را به شما معرفی کنیم. خدمات ثبتی همچون، ثبت شرکت، ثبت تغییرات شرکت‌ها، ثبت انواع شرکت‌ها و ثبت طرح صنعتی از جمله مهم‌ترین خدمات ثبتی رایج در امور شرکت‌ها هستند.

 

ثبت طرح صنعتی

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در خصوص خدمات ثبتی وجود دارد، ثبت طرح صنعتی است. اکثریت انسان‌ها به دنبال تحقق رویاهای خود هستند. آن‌ها علاقه دارند تا با تولید یک طرح صنعتی، نام خود را برای همیشه ماندگار کنند. معمولا طرح صنعتی باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد؛ تا بتواند به ثبت برسد. طرح صنعتی می‌تواند با داشتن چند شرط به عنوان یک اختراع نیز ثبت شود. برای اینکه بتوانید طرح صنعتی خود را به ثبت برسانید، باید ابتدا به دنبال یک موسسه خدمات ثبتی بگردید. ثبت طرح صنعتی، یکی از انواع خدمات ثبتی است. اشخاصی که قصد ثبت طرح صنعتی خود را دارند، باید با مدارک لازم برای این کار آشنا شوند و سپس به دنبال جمع‌آوری آن‌ها باشند.

  1.  2 نسخه از اظهار نامه طرح صنعتی؛
  2. شماره و تاریخ انقضای اظهارنامه
  3. کپی از تصویر گرافیکی یا طرح ترسیم شده
  4.  نام، نشانی محل سکونت و کد پستی طراح
  5.  5 کپی از تصویر گرافیکی یا طرح ترسیم شده
  6. نام، نشانی محل سکونت و کد پستی متقاضی
  7. رسید پرداخت کامل هزینه ثبت طرح صنعتی

ارائه مدارک ذکر شده برای ثبت طرح صنعتی الزامی است. البته این موارد، تمامی مدارک مورد نیاز نیستند. شما باید به تناسب طرح صنعتی که ارائه می‌کنید، مدارک لازم برای آن را نیز فراهم کنید. برای مثال اگر طرح صنعتی ارائه شده شما سه بعدی باشد، باید یک ماکت 20 سانتیمتری نیز برای آن تهیه کنید.

ثبت شرکت

یکی دیگر از خدمات ثبتی که می‌توان انجام داد، ثبت شرکت است. زمانی که دو یا چند شخص، با هدف راه اندازی خدمات بازرگانی، اقدام می‌کنند؛ برای اینکه بتوانند از تمامی قوانین مربوط به شرکا و آورده‌های آن‌ها و سایر موارد استفاده کنند، باید با آشنایی با قانون پیش بروند. برای انجام این کار، نیاز است تا خدمات ثبتی اختصاصی ثبت شرکت را انجام دهند. فعالیت شرکت، بدون به ثبت رسیدن، امکان پذیر نیست. حال باید بدانید که چه شرکت‌هایی را می‌توانید به ثبت برسانید. شرکت سهامی، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت تعاونی تولیدی و مصرف عناوین شرکت‌های تجاری هستند که می‌توانید به ثبت برسانید. هر کدام از این شرکت‌ها فرآیند خاص خود را برای به ثبت رسیدن دنبال می‌کنند.

 

ثبت تغییرات شرکت

تغییرات شرکت، یکی دیگر از مواردی است که باید به ثبت برسد. روابط سهامداران شرکت‌ها، همیشه به یک شکل نیست. گاهی ممکن است مشکلاتی بین سهامداران یا مدیران به وجود بیاید. اشخاص حقوقی( شرکت‌ها و… )، پس از ثبت شرکت باید شرایط ثبت تغییرات شرکت را نیز فراهم کنند. نکته‌ای که به احتمال زیاد از آن آگاهی دارید، جمع آوری مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت است. قبل از اینکه با مدارک مورد نیاز برای انجام این کار آشنا شوید، باید بدانید ثبت تغییرات شرکت چه مواردی را در بر می‌گیرد. شما می‌توانید از این خدمات ثبتی، برای تغییراتی همچون: تغییر آدرس، تغییر حق امضاء، تغییر موضوع شرکت، انحلال شرکت، کاهش یا افزایش سرمایه شرکت، تبدیل سهام شرکت به بانام و بی‌نام و تغییر مواد اساسنامه شرکت استفاده کنید.

حال که دانستید چه تغییراتی را می‌توانید به ثبت برسانید، وقت آن است تا مدارک لازم برای انجام این کار را بشناسید. شما باید تمام مدارک لازم برای استفاده از این خدمات ثبتی را در دست داشته باشید. مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای انجام این کار، عبارتند از: اسناد شرکت، مدارک شناسایی شرکا و سهامداران، پرداخت هزینه روزنامه رسمی، کپی روزنامه رسمی همراه با تغییرات موجود در آن، کپی برابر اصل مدارک شناسایی از اعضای هیئت مدیره و صورت جلسه تغییرات شرکت.

 

هزینه استفاده از خدمات ثبتی برای تغییرات شرکت

مسائل مالی یکی از مهم‌ترین موضوعات، برای انجام خدمات ثبتی است. افرادی که قصد ثبت تغییرات شرکت را دارند، باید به میزان هزینه مورد نیاز برای انجام این کار آگاه باشند. هزینه ثبت شرکت و تغییرات آن، بسته به نوع تغییرات است. شما زمانی می‌توانید میزان هزینه را محاسبه کنید که از تغییرات ایجاد شده با خبر باشید. به کلی می‌توان گفت، هزینه ثبت تغییرات شرکت به دو دسته تقسیم می‌شود: روزنامه رسمی تغییرات شرکت و نوع ثبت تغییرات. هزینه ثبت تغییرات اول از مورد دوم بیشتر است. هزینه تغییر آدرس شرکت چقدر است؟ این سوال جزء مهم ترین سوالاتی است که در مورد هزینه تغییرات شرکت در ذهن مخاطبان شکل می‌گیرد. دلیل آن هم، جا به جایی مداوم است. استفاده از خدمات ثبتی در این مورد، تنها به یک صورت جلسه مجمع عمومی نیاز دارد که هزینه تشکیل آن چندان زیاد نیست.

ثبت برند

هر شرکت یا موسسه ای، می‌تواند برند یا نام تجاری ویژه خود را داشته باشد. افراد با استفاده از برند و لوگوی مخصوص، خود را به دیگران معرفی می‌کنند. به واسطه برند کالا، کالا به فروش می‌رسد و با همان نام شهرت پیدا می‌کند. قطعا با برندهای مختلف از محصولات گوناگون آشناییت دارید. محصولاتی که به شکل انحصاری از یک برند تولید می‌شوند، لوگو خاص خود را نیز دارند. لازم است بدانید برند و لوگو را می‌توانید به 3 صورت به ثبت برسانید. شما زمانی می‌توانید از خدمات ثبتی برای ثبت برند استفاده کنید، که مالک و سهامدار اصلی شرکت، خودتان باشید. گاهی ممکن است یک برند چند سهامدار داشته باشد. برای اینکه این گونه برندها را به ثبت برسانید، باید مدارک مورد نیاز هر سهامدار را در اختیار داشته باشید. هر برند تنها 10 سال اعتبار دارد. پس از گذشت این مدت، لوگو و برند شما جزء لوگوهای ثبت شده نمی‌باشند و برای ثبت مجدد، نیاز به تمدید خواهید داشت.

دعاوی ثبتی

دعاوی ثبتی، یکی از موضوعات مطرح شده در دادگاه‌ها است که اتفاقا پرونده‌های بسیار بزرگی نیز از آن وجود دارد. دعاوی ثبتی می‌تواند به دو صورت دعاوی اعتراض به ثبت و یا دعاوی ثبت املاک باشد. شاید برای بسیاری از شما سوال باشد که دعاوی ثبتی چه موادی را شامل می‌شود؟ دعاوی اعتراض به تحدید حدود ملک، تعیین وضعیت اراضی، اعتراض به رای شورای حل اختلاف و نداشتن سند رسمی از انواع دعاوی ثبتی هستند.

مزایای استفاده از خدمات ثبتی

حال، نوبت آن است که بدانید چرا باید خدمات ثبتی را برای هر موضوعی انجام دهید. همان طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، گفتیم که با تولد فرزند، نام و هویتی برای او در ثبت احوال به ثبت می‌رسد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از خدمات ثبتی نیز همین موضوع است. مزیت دیگر استفاده از خدمات ثبتی به خصوص ثبت شرکت، کسب اعتبار است. با ثبت شرکت، فعالیت شما جنبه قانونی پیدا می کند.

باید بدانید شرکت‌هایی که ثبت نشده باشند، اجازه فعالیت را ندارند و فعالیت آن‌ها غیر قانونی می‌باشد. زمانی که شما خدمات ثبتی را انجام می‌دهید، خود و کسب و کارتان را  تحت نظارت مستقیم دولت می‌بینید. بدون ثبت، نمی‌توانید با شرکت‌های دیگر ارتباط برقرار کنید. انجام معامله با شرکت‌های ثبت نشده ممکن نیست. فعالیت شما با انجام ثبت شرکت، تحت حمایت دولت و جامعه است.

 

وکیل امور ثبتی کیست؟

شخصی که آشنایی کامل با قوانین و آیین نامه های ثبتی و حقوقی دارد، وکی امور ثبتی معرفی می شود. این وکلا می توانند به صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی توسط موکل انتخاب شوند. وکیل امور ثبتی و ملکی با توجه به تسلطی که بر قوانین حاکم در حوزه امور ثبتی و ملکی دارند، می توانند پرونده و دعاوی ثبتی موکل خود را پیگیری کنند و ضایع شدن حقوق او جلوگیری نمایند. همچنین وکیل ثبتی می توانند اختلافات ثبتی و امور اجرائیات در وصول مطالبات اشخاص مانند مهریه و چک را نیز پیگیری نماید. موسسه حقوقی ستاره عدالت با به کارگیری بهترین وکلا دادگستری در تهران می توانند به بهترین شکل ممکن مشکلات امور ثبتی و ملکی شما را پیگیری کنند. برای دریافت مشاوره و بهره مندی از خدمات می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

چرا وجود یک وکیل ثبتی در انجام امور ثبتی موثر می باشد ؟

انجام کلیه خدمات ثبتی در ایران دارای انواع مختلفی است و مراحل اداری زیادی را در بر می گیرد که یک وکیل ثبتی در انجام درست و به موقع آن بسیار تاثیر گذار است .

برای ثبت شرکت ها و برندها و ثبت تغییرات در شرکت ها و ثبت انحلال شرکت ها مدارک متفاوتی نیاز است که وکیل مربوطه ای که انجام این خدمات ثبتی را به عهده گرفته است باید این مدارک را جمع اوری کند و در نهایت به اداره ثبت شرکت ها تحویل دهد . از آن گذشته یک وکیل ثبتی با تمامی قوانین و مقررات حاکم برای ثبت شرکت ها اشنایی دارد و می تواند این کار را به راحتی و در کمترین زمان ممکن انجام دهد .

پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که چنانچه قصد انجام هر یک از امور ثبتی را در هرکجای ایران دارید از وکلای فعال در این زمینه یاری بگیرید و وکالت کار خود را به آنها بسپارید تا مراحل اداری آن را به آسودگی برای شما طی کنند .

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *