اخذ کد اقتصادی

شماره اقتصادی که در اصطلاح با نام کد اقتصادی  شناخته می‌شود پس از طی مرحله هایی که طبق قانون تنظیم شده توسط اداره‌ی دارایی در مرکز استان‌ها و شهرستان‌ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می‌شود. هر شرکت نیاز به کد اقتصادی دارد. این کد نحوه‌ی عملکرد یک شرکت (خدمات – خرید و فروش) را که در قراردادها و فاکتورها ثبت می‌شود مشخص می‌کند. اخذ این کد برای شرکت‌ها اجباری و واجب است.

 

چرا اخذ و دریافت کد اقتصادی بسیار مهم می‌باشد؟

شرکت شما زمانی که می‌خواهد که انعقاد قرارداد کند چه قراردادهای پر منفعت کوچک یا بزرگ با شرکت‌های مختلف. و هنگام بستن قرارداد با شرکت‌ها آنها از شما درخواست کد اقتصادی می‌کنند و زمانی که شما و شرکت شما فاقد کد اقتصادی باشد شرکت شما نخواهد توانست قرارداد پر منفعت را عقد کند و زیان خواهید کرد و با توجه به بازار پر رقابت رقیب‌های شما این مشتری پر سود را جذب خود می‌کنند و شما به دلیل یک اشتباه کوچک از عقد قرارداد عقب خواهید ماند و باعث عواقب شدیدی خواهد شد.

وجود و حضور رقابت در بین شرکت‌ها باعث حضور و رقابت فعال در بین شرکت‌ها ایجاد می‌شود و باعث ایجاد بازار رقابتی می‌شود و برای حضور داشتن در این رقابت‌ها و داشتن رتبه برتر در بین شرکت‌های دیگر و بالا بردن سطح کیفیت و گرید و رتبه بسیار مهم می‌باشد و شرکت شما زمانی می‌تواند در مزایده‌ها شرکت کند که گرید داشته باشد  و قبل از اینکه گرید و رتبه مخصوص خود را برای شرکت در مناقصه‌ها دریافت کنید لازم است که کد اقتصادی داشته باشید و این نیز یکی از مزیت‌های کد اقتصادی می‌باشد.

در بسیاری از موارد تجار و بازرگانان برای حرفه خود نیاز به واردات و صادرات دارند و به همین دلیل نیازمند کارت بازرگانی و کد اقتصادی می‌باشند و باید برای دریافت کارت بازرگانی نیز کد اقتصادی داشته باشید.

می‌توان گفت مهم ترین دلیل برای گرفتن و دریافت کد اقتصادی رهایی یافتن از مشکلات است و دوری از مشکلات مالی می‌باشد.

زیرا هر شرکتی موظف می‌باشد که در کشور به فعالیت بپردازد و مکلف است وظایف و تکالیف مالیاتی خود را به درستی انجام دهد تا علاوه بر آن دچار مشکلات نشود.

 

مراحل دریافت کد اقتصادی چیست؟

جهت دریافت کد اقتصادی باید ۲ ماه بعد از تاسیس شرکت و اخذ کارت بازرگانی به همراه معرفی‌نامه یا وکالتنامه به اداره‌ی دارایی محل فعالیت خود مراجعه و برای دریافت کد و تعیین حوزه‌ی مالیاتی اقدام کنید. مدارک مورد نیاز عبارتند از:

  1. دریافت و تکمیل دفترچه از خدمات اداره‌ی دارایی؛
  2. دریافت فرم‌های مربوطه و تکمیل آنها (واحد ثبت و شناسایی اداره‌ی دارایی)؛
  3. کپی شناسنامه و کپی کارت ملی همه‌ی اعضای هیئت مدیره؛
  4. آگهی تأسیس شرکت و ثبت تغییرات شرکت در دو نسخه؛
  5. کپی اساسنامه‌ی شرکت؛
  6. کپی اظهارنامه یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‌های غیر سهامی؛
  7. کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن؛
  8. کپی پروانه‌ی بهره‌برداری یا مجوز تأسیس در صورت موجود بودن؛
  9. کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تأسیس قید گردیده در صورت استیجاری بودن کپی قرارداد اجاره که به تأیید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد؛
  10. نامه‌ی شروع یا عدم شروع به فعالیت و کپی آن بعد از ثبت دبیرخانه؛
  11. پرداخت مالیات حق تمبر به اداره‌ی دارایی
  12. سایر مدارک درخواستی.

 

چه اشخاصی می‌توانند کد اقتصادی دریافت کنند؟

تمامی اشخاص در زمینه تولید، مونتاژ، صادرات و واردات می‌توانند از کد اقتصادی استفاده کنند.

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد ایجاد شرکت را دارند و میخواهند فعالیت‌های اقتصادی انجام دهند نیز می توانند از این کد استفاده نمایند.

اشخاص حقیقی که این کد را دریافت می‌کنند نیز باید حتما پروانه کسب و کار را داشته باشند تا هم بتوانند به فعالیت خود بپردازند و هم این کد را دریافت کنند.

 

مزایای دریافت کد اقتصادی

از مهم‌ترین مزایای دریافت کد اقتصادی  دوری از جرایم مالیاتی است. اشخاص حقیقی و حقوقی که هزینه دریافت کد اقتصادی را پرداخته و در سازمان مالیاتی کشور ثبت شده باشند، دارای مزایایی از قبیل:

  • بررسی راحت‌تر امور مالیاتی
  • محاسبه صحیح مالیات افراد در اداره مالیات
  • رقابت سالم در امور تجاری
  • یکی از شروط اصلی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی، ارائه کد اقتصادی است.
  • در صورت نداشتن کد اقتصادی از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند نشده و مالیات به صورت علی‌الرأس محاسبه خواهد شد.

جریمه عدم اخذ کد اقتصادی

هر شرکت و یا موسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تأسیس آن صادر شد باید طی دو ماه در دارایی تشکیل پرونده داده و جهت اخذ کد اقتصادی اقدام نماید. این کد جهت شناسایی شرکت در واحد مالیاتی استفاده می شود. بر این اساس، مطابق قانون مالیاتی تصویب شده، تمامی شرکت های ثبت شده ملزم به اخذ کد اقتصادی می باشند. 

 

کارت اقتصادی اشخاص حقیقی

از لحاظ رنگ و شکل و مندرجات کارت جدید با کارت‌های قبلی تفاوت خواهد داشت که علاوه بر عکس ۳*۲ مؤدی، نام و نام خانوادگی، کد اقتصادی، نشانی محل فعالیت تجاری و کد حوزه‌ی مالیاتی مؤدی در آن ثبت خواهد شد.

 

کارت اقتصادی اشخاص حقوقی

تغییرات مربوط به اشخاص حقیقی در کارت اشخاص هم موجود است البته با این تفاوت که عکس ندارد و نوع شخص حقوقی هم ذکر خواهد شد و با هماهنگی با خدمات کامپیوتری صدور کارت اشخاص حقوقی به‌صورت لیزری خواهد بود.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دریافت کارت اقتصادی​​ میتوانید از طریق شماره تماس های موجود در وبسایت با کارشناسان ما در موسسه حقوقی آئین عدالت خاتم ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *