بازاریابی چیست؟
به هر عملی که یک شرکت برای جذب مخاطب و معرفی محصول و یا خدماتش (از طریق پیامرسانی) انجام میدهد، بازاریابی میگویند. هدف از بازاریابی، تولید محتوا برای معرفی ارزش محصولات به مشتریان بالقوه است. تمرکز بازاریابی بر نشان دادن ارزش محصول، معرفی برند و در نهایت افزایش فروش است.همه تلاشهای بازاریابی در بستری با عنوان محیط بازاریابی انجام میشود.

دکتر فیلیپ کاتلر که بهعنوان پدر علم بازاریابی شناخته میشود بازاریابی را اینگونه تعریف کرده است:
بازاریابی، دانش و هنر کشف، خلق و ارائهی ارزش، با هدف تأمین نیازهای یک بازار هدف، همزمان با کسب سود است.
بازاریابی، نیازها و خواستههای تأمین نشده را تشخیص میدهد؛ بازارِ آنها را تعریف کرده، حجم این بازار را اندازه گیری و سود بالقوهاش را برآورد میکند. مشخص میکند که کدام بخش از بازار را میتواند بهتر تأمین کند؛ و سپس محصولات و خدمات مناسب را طراحی و ترویج میکند.
اهداف بازاریابی
هدف از بازاریابی، علاقه مند سازی مردم به محصولات و خدماتی است که ارائه میدهید. این هدف با مطالعهی بازار، آنالیز و درک علایق مشتری برآورده میشود.
در حقیقت بنیادیترین هدف بازاریابی، جذب مشتری از طریق پیامرسانی است. در حالت ایدهآل توقع میرود که این پیامها مفید و آگاهیبخش باشند تا بتوانند سرنخ را به مشتری تبدیل کنند.
انواع بازاریابی
انتخاب مکان و نحوه بازاریابی به این بستگی دارد که مشتریهایتان کجا هستند و وقتشان را بیشتر در چه مکانهایی میگذرانند. این شما هستید که با تحقیق روی بازار هدف، روش بازاریابی و ابزارهای آن را انتخاب میکنید. بهترین و کاربردیترین روشهای بازاریابی در دنیای امروز را میتوان اینگونه دستهبندی کرد:
بازاریابی اینترنتی
این روش فروش که از کمپین فروش محصول Excedrin الهام گرفته شد، به صورت آنلاین و با هدف حضور تجارت در دنیای اینترنت گسترش یافته است. خوشبختانه آموزشهای زیادی از بازاریابی اینترنتی توسط بزرگترین شرکتهای دنیا ارائه شده است که میتوانید به کمک آنها خود را در آموزش بازاریابی و فروش اینترنتی تقویت کنید.
بهینهسازی برای موتورهای جستجو
Search engine optimization (که به اختصار سئو یا SEO نامیده میشود)، روی بهینهسازی محتوای وبسایت برای نشان داده شدن در صدر نتایج موتورهای جستجو متمرکز است. بازاریابها از تدوین استراتژی سئو و جستجوهای آنلاین برای جذب مشتری و شناخت علایق مردم استفاده میکنند. متخصصان بازاریابی از بهینه سازی موتور جستوجو برای بازاریابی درونگرا استفاده میکنند.
بازاریابی وبلاگی
امروزه وبلاگها تنها به افراد تعلق ندارند و تجارتها هم میتوانند وبلاگی ساخته و در مورد صنعت و علایق مشتری بالقوه بنویسند تا آنها را جذب کنند. به عنوان مثال، کسبوکارهای اینترنتی با کمک وبلاگ، مخاطبان هدف بیشتری جذب میکنند و ترافیک بیشتری میگیرند. پس میتوانید در کنار ساخت سایت، وبلاگ مفید و کاملی را هم ایجاد کنید و شاهد افزایش سرنخهایتان باشید.
بازاریابی با شبکههای اجتماعی
تجارتها میتوانند از فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و شبکههای مشابه برای جذب مخاطب و بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده کنند.
بازاریابی چاپی
همانطور که روزنامهها و مجلات روز به روز بیشتر با قشر مخاطب مجلات چاپی آشنا میشوند، تجارتها میتوانند بر اساس نیاز از مقالات، عکسها و محتواهای مشابهی که مشتریانشان میخوانند در جهت بازاریابی استفاده کنند.
بازاریابی موتورهای جستجو
این نوع از بازاریابی متفاوت از SEO عمل میکند. شرکتها میتوانند با پرداخت هزینهی مشخصی به موتورهای جستجو، لینک وبسایت و محتوایشان را در معرض دید مخاطبان قرار دهند. (به این امکان pay-per-click گفته میشود).
بازاریابی ویدیویی
برخلاف گذشته (که تنها تبلیغات ویدیویی مطرح بود)، بازاریابها میتوانند از انواع ویدیوهای آموزشی و سرگرمکننده برای ارتباط با مخاطبان هدف استفاده کنند.
بازاریابی و تبلیغات
در اموزش بازاریابی و تبلیغات ما همیشه بر این نکته تاکید دارید که اگر بازاریابی یک چرخ باشد، تبلیغات یکی از پرههای آن است.
بازاریابی تمامی مراحل تولید محصول، مطالعهی بازار هدف، توزیع محصول، استراتژی فروش، روابط اجتماعی و پشتیبانی مشتریان را شامل میشود. مارکتینگ در تمامی مراحل سفر مشتری اهمیت دارد. بازاریابی میتواند با استفاده از پلتفرمهای گسترده، کانالهای شبکههای اجتماعی و فعالیت تیمی، مخاطبان و روش ارتباط با آنها را شناسایی کرده، صدایشان را شنیده و در گذر زمان اعتماد مشتری و وفاداری مشتری را جلب کند.
از طرف دیگر، تبلیغات تنها یکی از بخشهای بازاریابی است. تبلیغات یک تلاش استراتژیک (و معمولا هزینهبر) برای گسترش آگاهی در خصوص محصول یا خدمات ارائه شده است. اگر بخواهیم ساده بگوییم تبلیغات یک روش از مجموعه روشهای بازاریابی و یک هدف جزئی در مجموعهی اهداف بازاریابی است.
همراهان گرامی برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بازاریابی و اینکه چه نوع بازاریابی مناسب بیزنس شماست، تیم متخصص ما در هلدینگ آئین عدالت خاتم آماده است تا شما را در این مورد هدایت کند. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره، از طریق شماره تماس های 01334918 و 09903650050 با ما در ارتباط باشید.



دیدگاهی یافت نشد