یکی از اختیارات و وظایف هیئت مدیره شرکت میتوان به انتصاب و یا تغییر مدیرعامل شرکت اشاره کرد. در صورت نیاز اعضای هیئت مدیره یک شرکت این اختیار را دارند تا بر اساس اساسنامه شرکت، مدیرعامل شرکت را تغییر دهند. مدیر عامل میتواند از میان اعضای هیات مدیره، سهامداران و یا به عنوان فردی خارج از سهامداران و شرکا انتخاب گردد. مدیرعامل حکم نماینده شرکت را داشته و باید از جانب تمامی اعضای هیئت مدیره حق امضا دریافت نمایند.
نماینده اگر چه اختیاراتی برای خود دارد، اما باید در یک چارچوب کلی اساسنامه شرکت رفتار کند. در یک شرکت هم اعضای هیئت مدیره این چارچوب را برای مدیر عامل مشخص میکنند و آنها میتوانند تصمیم به تغییر مدیر عامل بگیرند. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مدیر عامل یک سری وظایف دارد و برای انجام این وظایف هم اختیاراتی به او داده میشود، اما همیشه تغییر مدیرعامل به این معنی نیست که وظایف خود را به خوبی انجام نداده است و این تصور درست نیست.
به طور خلاصه میتوان گفت برای تغییر مدیرعامل شرکت ابتدا باید یک صورتجلسه تنظیم گردد. این صورتجلسه باید به تصویب اعضای هیئت مدیره نیز رسیده باشد. سپس با استفاده از آگهی در روزنامههای کثیرالانتشار آخرین تغییرات شرکت به همراه رونوشت کارت ملی اعضای شرکت به اداره ثبت شرکتها ارائه میشود تا موضوع تغییر مدیرعامل شرکت رسمیت پیدا کرده و روند اداری آن طی شود. پس از آن مراحل اداری طی میشود و موضوع رسمیت پیدا میکند.
صورتجلسه تغییرات
صورتجلسه نوشته ای است که در آن رویدادهای جلسه به ثبت میرسد. بنابراین دارای تاریخ، مشخصات اعضای شرکت کننده، محل برگزاری جلسه، تصمیمات گرفته شده، امضای شرکت کنندگان، زمان برگزاری جلسه بعدی و به عبارت دیگر دارای تمامی اطلاعات مرتبط با موضوع جلسه است. برای آن که جلسه رسمیت پیدا کند باید صورتجلسه تنظیم شود.
صورتجلسه در موارد مختلفی تنظیم میشود که از جملهی آنها هنگام ثبت تغییرات شرکت است. به عبارت دیگر برای ثبت هر گونه تغییری در شرکت در وهله اول باید صورتجلسه آن تنظیم شود. طبق ماده ۲۰۰ قانون تجارت، هنگام ایجاد تغییرات در موارد زیر تنظیم صورتجلسه الزامی است:
تغییر اساسنامه، تمدید مدت شرکت اضافه بر مدت مقرر، انحلال شرکت، تغییر اسم شرکت، تغییر مدیر یا مدیران شرکت و در نهایت تعیین کیفیت تفریغ حساب و یا خروج بعضی از شرکا از شرکت و یا تبدیل آنها.
لازم به ذکر است برای ثبت هر کدام از این تغییرات، باید صورتجلسهای تنظیم شده و به اداره سازمان ثبت شرکتها ارائه شود. تنظیم صورتجلسه هم به عهده دبیر یا منشی جلسه است که میتواند یکی از اعضای اصلی جلسه و یا شخص دیگری بدون حق رأی در جلسه باشد.
مراحل ثبت صورتجلسه تغییرات در سامانه اداره ثبت شرکتها
امروزه ثبت صورتجلسه تغییرات از طریق اینترنت نیز قابل انجام است. کسانی که میخواهند صورتجلسه تغییرات را در سامانه اداره ثبت شرکتها ثبت نمایند باید مراحل زیر را طی کنند:
- مراجعه به آدرس اینترنتی http://irsherkat.ssaa.ir
- تکمیل اطلاعات شرکت
- وارد کردن شناسه ملی شرکت و شماره ثبت. در صورتی که شناسه ملی وجود نداشته باشد، انتخاب نوع شرکت.
- درج اطلاعات جلسه شامل تعیین نوع صورتجلسه ( مجمع عمومی فوق العاده، مجمع عمومی عادی و … )، تعیین حد نصاب جلسه، تکمیل مشخصات فرد متقاضی و نیز تعیین سمت وی، تعیین تاریخ برگزاری جلسه و ساعت شروع و پایان آن
- کلیک بر روی گزینه پذیرش موقت و دریافت کد ۱۹ رقمی.
- تعیین مشخصات و سمت فردی که دفتر را امضا کرده است.
- درج تصمیماتی که در جلسه اخذ شده است. اگر موضوع جلسه تغییر نام شرکت بوده است، انتخاب اسمهای درخواستی و تایپ اسم مورد نظر در محل مربوطه.
- درج اشخاصی که در جلسه حضور داشتهاند به همراه سمت، اطلاعات شخصی و ارتباط آنها
- بارگذاری مدارک با توجه به نوع صورتجلسه و تأیید آنها
- تایپ کردن متن صورتجلسه
- کلیک بر روی گزینه پذیرش نهایی
- و در نهایت ارسال نسخه های اصلی صورتجلسه حداکثر تا سه روز بعد از تأییدیه پذیرش نهایی به آدرس مندرج.
تعیین هیئت مدیره شرکت
هیئت مدیره شرکت به وسیله مجمع عمومی عادی از میان صاحبان سهام انتخاب شده و به نمایندگی از طرف شرکت تمامی امور مرتبط با آن را اداره مینماید اما این انتخاب، یک انتخاب دائمی نبوده و معمولاً دارای مدت محدودی (حدود ۲ سال) میباشد. تعداد اعضای هیئت مدیره در شرکتهای سهامی عام حداقل ۵ نفر و در شرکتهای سهامی خاص حداقل ۳ نفر است. رئیس هیئت مدیره که مدیر عامل نیز نامیده میشود، وظیفه ریاست بر اعضای هیئت مدیره را بر عهده دارد. عزل وی و نیز معاونانش با تصمیم اکثریت اعضای هیئت مدیره امکان پذیر است. در ضمن هیئت مدیره دارای عضو اصلی و عضو علی البدل میباشد که انتخاب آنها همانطور که پیشتر نیز اشاره شد با مجمع عمومی عادی است.
مراحل تغییر مدیر عامل شرکت
- در ابتدا باید شخصی را به عنوان مدیر عامل جدید در نظر بگیرید.
- مجمع عمومی را در شرکت تشکیل داده و صورتجلسه مورد نظر را اعضای هیئت مدیره امضا کنند.
- درخواست خود را به صورت اینترنتی در سامانه اداره ثبت، ثبت کنید.
- صورت جلسه را به همراه دیگر مدارکی که آماده کردهاید، به اداره پست تحویل دهید، تا به اداره ثبت برسد.
- مدت زمان مشخصی را صبر کنید تا کارشناسها مدارک و هویت مدیر عامل جدید را بررسی کنند.
- در صورت عدم موافقت (به علت ناقص بودن مدارک، یا …) باید ایراد وارده را برطرف کرده و سپس باز هم درخواست خود را ثبت کنید.
- بعد از موافقت اداره ثبت باید تغییر حاصل شده را در روزنامه آگهی کنید.
- در نهایت مدیر عامل شرکت شما تغییر کرده است.
تمدید هیئت مدیره و بازرسین شرکت
شرکت های بسیاری هستند که پس از ثبت شرکت بنا بر الزام قانونی و یا اختیاراتی که دارند تصمیم میگیرند اعضای هیئت مدیره و یا بازرسان را تمدید نمایند. از آنجایی که در شرکتهای سهامی خاص اعضای هیئت مدیره حداکثر به مدت ۲ سال و بازرسین اصلی و علی البدل برای یک و دو سال انتخاب میشوند بنابراین این شرکتها باید بعد از پایان این دوره یا اعضای قبلی خود را تمدید نمایند و یا این که نسبت به انتخاب اعضای جدید و بازرسان تصمیمگیری کنند. اما در شرکتهای با مسئولیت محدود اعضای هیئت مدیره میتوانند به مدت معین و یا بدون مدت معین تعیین شوند. بنابراین در این گونه شرکتها امکان تعویض اعضای هیئت مدیره و جایگزینی افراد جدید و یا تمدید آنها در هر زمان وجود دارد.
کپی برابر اصل مدارک شناسایی کلیه اعضای هیئت مدیره و بازرسان، فهرستی از آخرین سهام داران و یا سهم الشرکه داران شرکت و روزنامه تأسیس شرکت به همراه آخرین تغییرات آن، از مدارک مورد نیاز برای ثبت صورتجلسه تمدید بازرسان و اعضای هیئت مدیره در شرکتهای با مسئولیت محدود و سهامی خاص میباشد.
دیدگاهی یافت نشد